czwartek, 18 lutego 2010

Jak to jest w rzeczywistości z barterem?

Leon produkował własnoręcznie piękną biżuterię. Poświęcał jej tworzeniu mnóstwo czasu, energii i kreatywności. Efekty były naprawdę zdumiewające – małe arcydzieła wychodziły spod ręki pasjonata. Niestety, nie do końca miał pomysł jak je sprzedawać. Oprócz kilku wiernych klientek, nie potrafił poszukać odbiorców.
Pewnego dnia zjawił się u niego dostawca materiałów do produkcji biżuterii. Zaproponował mu współpracę:
- Ja ci daję surowce w barterze, bo ty za to dasz mi część wyprodukowanej biżuterii.
- Super! Skoro na surowce nie będę musiał wydawać pieniędzy, wszystko, co oprócz tego sprzedam będzie dla mnie czystym zyskiem. Ale co Ty zamierzasz zrobić z moją biżuterią?
- Mam przecież sklep internetowy. Wystawiam w nim na sprzedaż surowce, wystawię też gotowe wyroby. Na pewno znajdę odbiorców i sprzedam towar z zyskiem, a nie będę miał dodatkowego obciążenia, inwestycji, itp. To uczciwy układ.
Pozostałą część biżuterii wykorzystam do wymiany 
- Jak to?!
- No tak – moja żona korzysta z usług fryzjerki, która szaleje za wzorami jakie podarowałeś mojej małżonce. Umówiły się, że w zamian za biżuterię, będzie dbać o fryzury mojej żony…


I tak można w nieskończoność. Opisana powyżej historia demonstruje proste działanie barteru tzw. „wielostronnego”, w który zaangażowanych jest kilka podmiotów, w różny sposób ze sobą powiązanych.
Ale oczywiście najprostszym rozwiązaniem jest barter angażujący tylko dwie firmy, wymieniające się tym, co produkują lub świadczą usługowo. Możliwości jest tak wiele, jak wiele kombinacji firm potrafisz sobie wyobrazić. Jeśli chodzi np. o branżę marketingową możesz z powodzeniem:
• zorganizować sobie reklamę w różnych mediach w zamian za zaproszenia upoważniające do skorzystania z twoich usług, wejściówki, karnety, itp.
• wyświadczyć np. agencji reklamowej konkretną usługę – jakąkolwiek. Jeśli prowadzisz firmę budowlaną, to zrobisz im remont lub prostą naprawę; a jeśli transportową, przewieziesz im za darmo towar lub sprzęt – w zamian przygotują materiały reklamowe twojej firmy (również bezpłatnie, oczywiście!)
• równie dobrze możesz skorzystać z doradztwa, badań marketingowych i wszystkich innych elementów, jeśli tylko jesteś w stanie zaproponować drugiej stronie swoje usługi w zamian.
Wspominałam już o tym, że wielokrotnie korzystam z dobrodziejstwa barteru, gdy tylko jest możliwe. Doradzałam firmom, które w zamian nie płaciły nic, a wykonały usługę. To bardzo czysty i korzystny układ.

Pamiętaj, że rozliczając się z kimś w barterze, wartość transakcji określasz w swoich cenach cennikowych; ale już jej rzeczywiste wykonanie jest tańsze – bo przecież równe twoim kosztom, a nie cennikowi!
Nie angażujesz gotówki, robisz to, co potrafisz najlepiej, otrzymując w zamian to, co najlepiej potrafi twój barterowy kontrahent.
Nie zastanawiaj się – szukaj okazji do barteru i korzystaj z niego gdy tylko możesz. Naprawdę warto!

Brak komentarzy: