czwartek, 11 września 2008

Co powinna zawierać strona internetowa firmy, aby spełniać swoje cele?

Dzisiejsze życie zdominowane jest przez kilka podstawowych czynników – głównie przez czas i technikę.
Czas wydaje się pędzić w niewyobrażalnym tempie i jest jak zawsze bezwzględnie sprawiedliwy dla Wszystkich. Dzięki temu (a w zasadzie przez to) prowadzenie własnego interesu wymaga nieustannego pędu, stałej obserwacji otoczenia i natychmiastowych reakcji. Niekiedy chwila nieuwagi wystarczy, aby przeoczyć niepowtarzalną okazję. W niewyobrażalnym wręcz tempie pojawiają się nowe możliwości, interesujące oferty i propozycje. A miejscem, gdzie wszystkie je znaleźć można jest Internet. I tu wchodzimy w kolejny element dominujące nasze czasy. Globalna sieć stała się nieodłącznym elementem codziennego życia i pracy. Trudno wyobrazić sobie lepszy nośnik informacji i platformę porozumienia pomiędzy firmami – oraz firmami i konsumentami. Podstawowe zalety Internetu trudno przecenić, a są to m.in.:
- nieograniczona komunikacja z całym światem,
- szybkość przekazywania informacji,
- nowe formy rozrywki,
- ogromny zasób wiedzy z każdej dziedziny,
- elastyczność i niewielkie koszty użytkowania.
A to tylko kilka cech decydujących o wszechobecności sieci.
W związku z powyższym trudno znaleźć argumenty, które przemawiałyby za tym, aby swojej firmy, pomysłu, czy pasji nie prezentować w Internecie! Firmy, które nie mają tu swojego miejsca prawdopodobnie: wkrótce je znajdą; lub pozostaną w zaścianku biznesu, powoli zapomniane, bądź po prostu ograniczające się tylko do bardzo lokalnego zasięgu.
Strona www stała się elementem dostępnym na wyciągnięcie ręki. Obecnie przygotowanie strony internetowej to przedsięwzięcie:
- względnie mało kosztowne,
- zazwyczaj łatwe w realizacji,
- dostępne,
- elastyczne.
Dobrze przygotowana strona www spełnia mnóstwo ról, z których za podstawowe uznać można:
- prezentację firmy i jej oferty szerokiemu gronu odbiorców i potencjalnych Klientów,
- umożliwienie stałego i „żywego” kontaktu z Klientami, którzy zawsze decydują o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa,
- zapewnienie możliwości elastycznego i bieżącego informowania o zmianach, wydarzeniach i osiągnięciach firmy.
Posiadanie strony www nie jest obecnie niczym wyjątkowym – wręcz przeciwnie – wyjątkowe jest jej nie posiadanie! Firmy, które decydują się (świadomie, lub nieświadomie) na absencję w sieci ryzykują wiele. Jeśli przedsiębiorca świadczy usługi naprawy obuwia na osiedlu, to trudno oczekiwać, że swoją propozycję zaprezentuje całemu światu, ale już gdyby posiadał kilka punktów, powinien wykorzystać szanse jakie daje mu krótka prezentacja oferty, jej podział w zależności od różnych potrzeb Klientów, itp. Poprzez stronę www może on dokonać prostej segmentacji swoich odbiorców z danego miasta czy powiatu. Regionalny zasięg działania nie powinien być więc żadną przeszkodą, czy argumentem przeciwko obecności w sieci.
Co zawsze powinna uwzględniać dobrze przygotowana strona?
- specyfikę firmy, rodzaj prowadzonej działalnośc Każda branża i każdy konkretny rodzaj działalności wymaga innej strony internetowej. To tak jak z wyborem lokalu, wizytówki i innych elementów – muszą być dostosowane do specyfiki firmy. Niekiedy wystarczy forma krótkiej prezentacji z namiarami na firmę –czyli strona prosta, wizytówkowa, sygnalizująca Klientom istnienie firmy (np. usługi, doradztwo, szybko zmieniające się dziedziny, w który oferta dla Klienta powstaje zawsze indywidualnie). W innych wypadkach należy koniecznie przedstawić ze szczegółami kompletną ofertę (np. gdy sprzedajemy konkretne, standardowe produkty – jak odzież), dodając więcej atrakcji i „ozdobników”. Oczywiście podane przykłady są bardzo wybiórcze i ogólne. Generalna zasada wskazuje, że zawsze należy bardzo dobrze zastanowić się nad tym jaką działalność prowadzimy, ponieważ oprócz zakresu prezentacji, decyduje ona również o sposobie prezentacji, wyglądzie strony, itd. Inaczej będziemy projektować stronę dla „surowych” usług, np. doradztwa finansowego, a inaczej dla firmy sprzedającej produkty dla dzieci. Nie może być mowy o sztampowym podejściu, ponieważ branże i specyfika firm są tak różne!
- przyjęte założenia strategiczne i rozwojowe. Szybko zmieniające się realia wymuszają określenie przez firmy konkretnych kierunków rozwoju i posiadanie jasnych, mierzalnych i osiągalnych celów. Nie może być mowy o przypadkowych i spontanicznych decyzjach. Kiedyś tak właśnie często powstawały strony www, które nie spełniały swojej zasadniczej roli; nie nadążały za pozostałymi elementami rozwoju przedsiębiorstwa, lub były konstrukcjami bardzo „na wyrost”, zupełnie nieuzasadnionymi w konkretnych przypadkach.Jeśli firma planuje np. eksport do wielu krajów w najbliższym roku, to z pewnością strona internetowa powinna to uwzględniać, umożliwiając systematyczne wprowadzanie kolejnych podstron z wersjami językowymi. A jeżeli za dwa lata planuje otworzyć sklep internetowy? No właśnie – stworzenie planów długoterminowych jest trudne, ale niezwykle opłacalne! A ich wpływ na wszystkie aspekty funkcjonowania, również na rodzaj i zasięg obecności w Internecie, ogromny .
- podejmowane działania marketingowe, Strona www stanowi element strategii marketingowej firmy, a nie samodzielny organizm. Musi w związku z tym stanowić jednolitą kontynuację wszystkich innych działań i założeń strategicznych. Zarówno merytorycznie, jak i wizualnie strona musi współgrać ze innymi materiałami. A ponieważ stanowi doskonałą platformę porozumienia z Klientami, powinna również być narzędziem szybkiej i elastycznej informacji o podejmowanych działaniach, akcjach promocyjnych, itp.

- możliwie precyzyjne określony segment docelowy Klientów. To oczywiste, że ostatecznie zawsze Klient decyduje o sukcesie danej firmy. Dlatego kwestią zasadniczą pozostaje właściwe zdefiniowanie do kogo kierujemy naszą ofertę i jak do naszych potencjalnych Odbiorców najskuteczniej dotrzeć. Strona www kierowana do młodzieży będzie się zasadniczo różnić od tej, którą mają odwiedzać lekarze. I nie mówimy tu jedynie o wspomnianych powyżej oczekiwaniach danej branży, ale również o elementach graficznych, atrakcjach, konstrukcji tekstów, itd. Klient zatrzyma się dłużej na naszej stronie i poświęci czas na zapoznanie się z ofertą tylko pod warunkiem, że poczuje, iż strona do niego przemawia i powstała z myślą o jego prawdziwych potrzebach i oczekiwaniach.
Sieć to oczywiście nie tylko dobrze, poprawnie przygotowane przekazy. Zbyt wiele jest błędnie skonstruowanych stron, które zamiast skutecznie reklamować przedsiębiorstwo, stanowią bezbłędną antyreklamę. Sztampowe, nudne, albo po prostu wykonane „na kolanie” nikogo nie przekonają do skorzystania z usług danej firmy. Jaka więc powinna być dobra strona www?
- z całą pewnością powinna jasno prezentować strategię firmy, jej wyjątkowości i pomysł na biznes,
- stanowić uzupełnienie i jednolitą całość z ogólną koncepcją marketingową.

Wspominaliśmy o tym aspekcie w jednym z wcześniejszych punktów. Zgodność z ogólnie przyjętymi założeniami marketingowymi jest bezwzględnie konieczna! Strona internetowa nie może stanowić przypadkowego i samodzielnego „tworu”. Jej celem jest utrwalanie wizerunku firmy i jej oferty. Aby skutecznie realizować swoje zadanie, musi być jednoznacznie rozpoznawalna w kontekście wszystkich innych materiałów, działań i ogólnej koncepcji marketingowej.
- umożliwiać Klientowi łatwe zapoznanie się z możliwościami firmy i szybką ocenę (ze względu na pędzący czas, ponaglający również Klienta) na ile te usługi mogą być dla Niego przydatne,
- podkreślać wyjątkowość firmy (mnóstwo jest stron ogólnikowych, na których Klient nie jest w stanie znaleźć nic szczególnego i które szybko pominie w poszukiwaniu konkretnych produktów i usług),
- być czytelna i przejrzysta
- umożliwiać szybki i wygodny kontakt, zadawanie pytań, itd.,
- elastycznie reagować na zmiany w firmie, na rynku, oraz na oczekiwania Klientów – czyli po prostu być zawsze aktualna (przerażająca jest obecność w sieci stron, na których informacje były aktualne dwa lata temu!),
- być atrakcyjna również od strony graficznej. Przeglądając strony Klient zatrzyma się na tej, która wzbudza zainteresowanie i jest starannie wykonana. Dlatego to, komu powierzamy jej przygotowanie jest niezwykle istotne!
Kilka prostych założeń, a takie mnóstwo błędów. Może w związku z tym niekiedy lepiej nie być obecnym w sieci, niż być obecnym w totalnie zły sposób? Z pewnością; tyle że stworzenie w dzisiejszych czasach dobrej strony www to naprawdę niewielki problem. Dlatego warto podjąć wyzwanie! Jak się mawia: „Nieobecni głosu nie mają” i jest to zasadnicza strata jaką ponosi firma, rezygnująca z prezentacji w Internecie. Skazani na regionalne działanie, na niepoznanie przez szersze grono Klientów, przedsiębiorcy ograniczający się do własnego podwórka. Czy to rozsądne? Odpowiedź jest oczywista...

Brak komentarzy: