wtorek, 19 stycznia 2010

Kto jest ambasadorem twojej marki?

Każde przedsiębiorstwo w rozumieniu potocznym ma jakąś swoją „markę”. Opinia o tym jak działasz przenosi się i buduje twój wizerunek. Jak dobry jest i jakie przynosi dla ciebie korzyści? To zależy od wielu czynników i stanowi skomplikowaną mieszaninę jakości, rzetelności, przychylności, ale też np. aktywnych działań konkurencji. Nie bez znaczenia jest oczywiście branża, w jakiej działasz.
Ambasadorów twojej marki jest bardzo wielu – pod warunkiem, że zyskałeś sobie wystarczająco dużo przychylności.
Są to naturalnie przede wszystkim zadowoleni klienci, którzy na zasadzie (najskuteczniejszego!) marketingu szeptanego niosą wieść o twojej działalności w świat. Dbałość o klienta to podstawa i o niej mówi się stale – również na tym blogu, więc tym razem nie poświęcajmy jej czasu.
Czy zdajesz sobie sprawę, że równie wielką siłę mają twoi pracownicy? To oni na co dzień kontaktują się z klientem. Jakość obsługi, którą zapewniają jest w stanie ci pomóc lub zupełnie cię pogrążyć. Czy wystarczająco dbasz o to, żeby twoi pracownicy byli dobrze przeszkoleni i przygotowani do rozmowy z klientem? I nie mam na myśli jedynie umiejętności sprzedażowych, ale to, co dla marketingowa jest niezwykle ważne – strategię czy raczej w przypadku niewielkich firm – wizję firmy?! Rozmawiaj z pracownikami o tym co chcesz osiągnąć, dlaczego w taki a ni inny sposób konstruujesz ofertę, jaki jest wasz klient. Nie musisz zdradzać szczegółów swoich pomysłów i zamierzeń – to zrozumiałe, ale ogólna wizja musi być znana i zrozumiana, a przede wszystkim rzeczywiście realizowana!!! No bo cóż zostanie z efektywności, jeśli twój pracownik nie będzie rozumiał dlaczego nie sprzedajecie drogiego sprzętu, lub nie pracujecie na najlepszych kosmetykach? Ty wiesz dlaczego – podziel się właściwą argumentacją, poinformuj o ograniczeniach lub oczekiwaniach klientów. Brak wiedzy i uświadomienia, a także brak oddania sprawie może zaowocować katastrofalnymi skutkami! Rozmowa z pracownikami i uświadomienie im pewnych założeń ma szansę zmotywować ich odpowiednio i zachęcić do bardziej efektywnej pracy – po prostu będziecie świadomie dążyć w tym samym kierunku, zamiast rozmijać się w detalach z powodu braku porozumienia.
Pamiętaj również, że pracownicy funkcjonują w społeczeństwie, rozmawiają z innymi i komentują to, co się w firmie dzieje. Jeśli nie masz dla nich należnego szacunku i nie troszczysz się o właściwą atmosferę, możesz być pewny, że negatywna opinia będzie się roznosić z prędkością światła, zwłaszcza jeśli działasz na rynku lokalnym. Nie pozwól na to! Doceniaj dobrych pracowników, ale tez eliminuj złych. Nie pozwalaj, żeby opinia dotycząca ciebie, jako pracodawcy, negatywnie wpływała na twój wizerunek jako przedsiębiorcy i usługodawcy. Klienci korzystają z oferty tych przedsiębiorstw, które mają dobrą opinię – generalnie. Codziennie pracuj nad własną marką.

Brak komentarzy: