czwartek, 7 lutego 2008

Ulotki, plakaty a może coś jeszcze? Dlaczego nie zawsze promocja jest skuteczna? Jaki rodzaj nośnika reklamy wybrać?

Poniższy artykuł rozpoczyna cykl dotyczący wyboru rodzajów i konstrukcji promocji w małych Przedsiębiorstwach.
Wydrukowaliście kiedyś ulotki promujące Wasze usługi? Rozdaliście je wszędzie i … nic? Wasza wściekłość przerodziła się w przekonanie, że marketing jest nieskuteczny i nie warto nim zaprzątać sobie głowy? Dołączyliście tym sposobem do grona dumnie ogłaszających, że na reklamę nic już nie wydadzą? (wspominaliśmy o tym rodzaju Przedsiębiorców w poprzednim poście).
Rozważmy ten przypadek metodycznie. Jak wyglądało przygotowanie promocji? A jak wyglądać powinno – i może na tej drugiej części się skupmy, a Wy czytając, sami odpowiecie sobie na pytanie, czy w ten właśnie sposób wydajecie pieniądze na rozreklamowanie swojej działalności?
Jaką formę promocji wybrać? Radio, prasa, ulotki, a może plakaty albo sponsoring imprezy, która w okolicy wkrótce się odbędzie? Pozostańmy tym razem w temacie najpopularniejszych ulotek i dokonajmy weryfikacji ich użycia.
Wstępna analiza, służąca do wybory nośnika reklamowego zawsze jednak powinna określać takie same zagadnienia:
* kto jest Waszym klientem? – to podstawowe, najważniejsze pytanie, na które wielu Przedsiębiorców odpowiedzi po prostu nie zna! Zawsze zaczynajcie od postawienia sobie tego pytania – jeśli nie: „kto jest moim klientem” (bo jeszcze tego nie wiecie), to „kto ma nim być” – zgodnie z założeniami firmy, Waszymi umiejętnościami, oczekiwaniami, itd.
* co interesuje Waszego klienta? – głównie cena (ponieważ jest emerytem oszczędzającym każdy gorsz), a może prestiż (nie pokaże się z kiepskim salonie czy sklepie), a może moda?
* gdzie mieszka Wasz potencjalny klient? – na osiedlu za rogiem, a może po drugiej stronie miasta ale jest gotów do Was przyjechać, ze względu na atrakcyjność oferty? A może kilka miejscowości dalej i np. sobotnia wyprawa na Waszą dyskotekę będzie dla niego również przygodą?
* czego słucha, co czyta Wasz klient – czy na pewno opłacenie reklamy w lokalnym radiu jest drogą dotarcia do właściwych osób?
* no i wreszcie- jaki jest zakres Waszych usług? Czy oferujecie coś, co może być przydatne i atrakcyjne dla każdego, kto mieszka w pobliżu? Czy też specjalizujecie się w konkretnej dziedzinie i nie wszyscy będą zainteresowani Waszą propozycją?
Jeśli zastanowicie się po kolei nad każdym z tych pytań dojdziecie do wniosku jak zaprezentować swoją firmę, aby było to skuteczne i możliwie najtańsze.
Czy już wiecie, dlaczego ulotki rozdane w dużej ilości np. za pomocą poczty lub wynajętych osób nie przyniosły rezultatu?
- Czy zaproszenie na dyskotekę powinno być przekazane właśnie w tej formie? Czy może jednak poprzez plakaty i informację w młodzieżowym radiu i internecie?
- Czy opieka nad dziećmi to dziedzina, która powinna być reklamowana poprzez ulotkę wrzuconą do każdej skrzynki?
Ten plakat skutecznie promuje usługi opieki nad dziećmi, ponieważ pojawia się tam, gdzie rodzice - zainteresowani ofertą
- Ale nowy markecik spożywczy? No właśnie – w takim przypadku ulotki zawsze się sprawdzą, jeśli przekażą odpowiednią treść, interesującą dla potencjalnych klientów.
Analiza przykładów mogłaby trwać w nieskończoność. Pamiętajcie - każda działalność jest inna i nie wierzcie, że reklama skuteczna dla firmy obok, Wam zawsze przyniesie tak samo dobre rezultaty.


W kolejnych postach zastanowimy się jak powinien być skonstruowany przekaz promocyjny, aby wzbudził zainteresowanie.
Zapraszam!
Ten plakat przyniósł ogromne zainteresowanie, a sklep sprzedał kilkadziesiąt zestawów promowanych w ten sposób jako bonus
(przy okazji zwiększając znacząco obrót również na innym asortymencie)

Brak komentarzy: