piątek, 8 lutego 2008

Promocja. Konstrukcja przekazu promocyjnego – jak napisać treść aby była ciekawa dla klientów?

To niezwykle trudne zagadnienie, ponieważ (jak zawsze) uzależnione od specyfiki firmy i klientów, do których chcemy dotrzeć.
Podstawowe cechy jakie powinien spełnić skuteczny przekaz reklamowy to:
- dostosowanie do branży i klienta (poprzedzone analizą),
- jasność i czytelność przekazu – często informacje są „okraszone” ozdobnikami, które zamazują czytelność nie dając niczego konkretnego w zamian,
- konsekwencja – nawiązanie do obowiązującej strategii i poprzednich przekazów reklamowych. Oczywiście nikt nie mówi, że jeśli już raz opracujecie hasło, treść czy grafikę, to nie będzie Wam wolno do ostatnich dni zmienić czegokolwiek! Należy jednak pamiętać o unikaniu drastycznych zmian, które mogą wprowadzić klientów w błąd.
- pomysł,
- konkretne korzyści dla klienta. Informacja, że zapraszamy do nowego solarium będzie mniej atrakcyjna, niż opis konkretnej usługi, jej promocyjnej ceny lub wyjątkowego działania.
Klienci są niezwykle wyczuleni na kierowane do nich przekazy reklamowe. Uruchamiają tzw. „tarczę ochronną” kiedy atakowani są przez wszechobecną reklamę. Dajmy im coś, co będzie naprawdę atrakcyjne i spowoduje, że spróbują naszych usług. Wyjdźmy naprzeciw ich prawdziwym oczekiwaniom. Ale zawsze proponujmy korzyści. Ograniczajmy do minimum promocje, które nie wnoszą niczego szczególnego, ponieważ będą po prostu wyrzuceniem pieniędzy.
Każda promocja ma na celu m.in. wzmocnienie świadomości klientów na temat naszej firmy. Oczywiście możemy mówić o akcjach, które są czysto wizerunkowe ale takie możemy przeprowadzać, gdy posiadamy już ugruntowaną pozycję i zasobny budżet marketingowy (poprzez zasobny rozumiemy bardzo różne jego wielkości, w zależności od firmy). Klient korzystający z promocji, która rzeczywiście daje mu korzyść, z dużym prawdopodobieństwem skorzysta również z innych naszych usług lub (jeśli ich jakość spełni jego oczekiwania) wróci wielokrotnie, stając się klientem stałym – czyli najbardziej wartościowym. Dlatego też warto konstruować akcje promocyjne na uczciwych zasadach, dawać klientom coś „ekstra” zamiast naciągać ich na pseudo atrakcje, które zostaną natychmiast rozpoznane i przyniosą tragiczne dla firmy skutki.
Więcej przykładów konkretnych tekstów promocyjnych w kolejnych postach. A może Wy macie przykłady, które chcielibyście przytoczyć lub poddać analizie? Zapraszam do przesyłania – dyskusję oprzemy na interesujących Was przypadkach.

Brak komentarzy: