czwartek, 30 października 2008

Czy marketing wymaga wiedzy?

To niekiedy zaskakujące, a czasem również szokujące, a może i przykre… jak mała jest wiedza na temat wiedzy! Tak, tak – wiedza na temat niezbędnego przygotowania do wdrażania marketingu w codzienność firmy. Jakże często spotykamy się z przekonaniem, że marketing to poboczna, mało istotna, a przede wszystkim niezwykle prosta sprawa. Osoby wykonujące zawód szeroko rozumianego marketingowca traktowane są jak „zło konieczne”, a z sugestiami i wiedzą przez nich reprezentowaną bardzo przyjemnie się polemizuje. I to akurat dobrze – Wasza firma wymaga Waszego zaangażowania, ale również intuicji, która doprowadziła Was do obecnego punktu – ale jest jeszcze jeden warunek – aby ten punkt był dobry, a firma stwarzała szansę na dalszy rozwój.
Pamiętaj, drogi Przedsiębiorco o pewnych stałych elementach we współpracy z osobami zajmującymi się marketingiem profesjonalnie:
- marketing to nie jedynie przysłowiowa ramka w gazecie,
- prawdziwy marketing to przede wszystkim analiza, której wynikiem będzie kreacja – nie odwrotnie!
- najważniejsze nie jest co się robi, ale jak to się robi,
- najważniejsza jest konsekwencja i systematyczność – oparte na merytorycznych podstawach,
- marketing zawsze generuje koszty! Rozpoczynając jakiekolwiek działania marketingowe musisz się z tym liczyć. Najważniejsze, to te koszty choćby orientacyjnie oszacować na wstępie, a działania dobrać tak, aby zainwestowane fundusze przyniosły efekt. Teorie na temat zupełnie bezkosztowych działań marketingowych to mit – bo nawet Twój czas kosztuje!
- i wreszcie – marketing jest wszędzie! Nawet gdy nie zdajesz sobie z tego sprawy. Decyzje dotyczące zarówno tego co, jak, gdzie i kiedy, a także za ile będziesz oferował, podobnie jak Twój kontakt z Klientem – to nic innego, jak praktyczny marketing.
Warto zdać sobie z tego sprawę, aby z zarządzania firmą wyeliminować przypadkowość i chaos. Skuteczne działanie firmy i skuteczny marketing wymagają i porządku i … wiedzy…

Brak komentarzy: