sobota, 25 października 2008

Jakie jest uzasadnienie i cel przygotowywania analizy SWOT dla małej firmy?

W naszych kontaktach z Przedsiębiorcami pojawia się to pytanie: co to jest SWOT i po co go przygotowywać dla małej firmy? Czy firma już działająca również skorzysta na tej analizie?
SWOT to, mówiąc w największym uproszczeniu, określenie słabych i mocnych stron, oraz szans i zagrożeń dla danego przedsiębiorstwa. Jest najbardziej podstawowym narzędziem, wykorzystywanym w planach marketingowych. W firmach dużych i z profesjonalnym podejściem do marketingu rozbudowany SWOT opracowywany jest przynajmniej co roku - dla każdej marki, oraz całej firmy. Analiza ta, jak wiele innych narzędzi marketingowych, jest bardzo praktyczna i przydatna, a jej wykonanie naświetla możliwości, których na pierwszy rzut oka nie widzimy. Będąc właścicielami firmy nie musicie znać teoretycznych pojęć, ale ich praktyczne zastosowanie może Wam po prostu bardzo w prowadzeniu przedsiębiorstwa pomóc i warto o nich wiedzieć.
Nasza współpraca z każdą nową firmą rozpoczyna się od przygotowania uproszczonej analizy SWOT (uproszczonej ze względu na zakres działania i wielkość firmy). Analiza ta stanowi podstawę do dalszych wniosków. Bo tak naprawdę – jak ułożyć skuteczne hasło i tekst reklamowy bez rzetelnych podwalin w postaci stwierdzenia co jest najmocniejszą stroną firmy i co należy podkreślać? Unikamy przypadkowych zleceń w postaci samego tekstu, chyba, że strategia dla danej firmy jest już opracowana i wiadomo jednoznacznie w jakim kierunku zmierzamy. Warto pamiętać, że (wbrew pozorom), marketing to przede wszystkim ANALIZA, a dopiero potem kreacja, która jest wynikiem tej pierwszej – działanie odwrotne może przynieść marne skutki!
Odpowiadając na pytanie postawione na wstępie – analiza SWOT może pomóc każdej firmie, również tej działającej już na rynku, ponieważ jest w stanie dokonać swoistej weryfikacji podjętych uprzednio działań i obranych kierunków; oraz naświetlić najkorzystniejsze poczynania na przyszłość. Pisałam już o tym wielokrotnie i pewnie jeszcze nie raz napiszę – nie jest najważniejsze co się robi, ale jak się to robi – możecie wykonać bardzo wiele działań promocyjnych i pieklić się, że nie dają efektu; ale czy macie pewność, że przekazują właściwą treść, że podkreślają Wasze najważniejsze atuty?... No właśnie – SWOT ogranicza tę przypadkowość, więc warto pomyśleć o wykonaniu takiej analizy, gdyż jest ona w stanie dzięki swojej skuteczności, również ograniczyć koszty marketingowe nieprzemyślanych i nietrafionych działań.

Brak komentarzy: