czwartek, 23 października 2008

Kwestie organizacyjne zakładania działalności

Zakładając własną działalność gospodarczą musimy się liczyć z koniecznością przeanalizowania bardzo wielu kwestii i szczegółów, oraz niestety pokonania wielu trudności. Obecna sytuacja małej przedsiębiorczości w naszym kraju nie napawa optymizmem – biurokracja i konieczność załatwienia mnóstwa formalności, a także chociażby system podatkowy zniechęca bardzo skutecznie. Tym, którzy wytrwają w postanowieniu i zrobią wszystko aby działalność założyć należy serdecznie pogratulować! Brakuje z całą pewnością instytucji pomagających w podjęciu decyzji i kierunkujących oraz szkolących przedsiębiorców. Brakuje doradców, którzy potrafiliby wskazać indywidualne możliwości, a nie ogólniki, przygotowane standardowo dla wszystkich. Urzędy nastawiają się (przynajmniej teoretycznie) na pomoc i elastyczne traktowanie, ale w praktyce bez samodzielnego przygotowania i zgłębienia możliwości, niewiele się osiągnie.
Jakie kwestie należy wziąć pod uwagę, rozważając założenie własnej działalności?
- Opisywane już uprzednio umiejętności i pasja. Od nich należy rozpocząć generalną analizę swojej sytuacji i rozważanie możliwości pracy na własny rachunek i własne konto.
- Niezbędne warunki lokalowe. Każdy rodzaj działalności wymaga oczywiście innych. Są przypadki, w jakich możemy swoją firmę umieścić po prostu w domu. Wszelkiego rodzaju usługi doradcze, księgowe, outsourcing IT, itp. – nie mają specjalnych wymagań lokalowych. Możemy również np. przygotowywać posiłki i dostarczać catering, a także rozpocząć sprzedaż internetową produktów o niewielkich gabarytach, które pozwolą na przechowywanie ich w domu czy mieszkaniu. Nawet wynajęcie niewielkiego magazynu będzie mniej kosztowne, niż reprezentacyjny lokal w centrum miasta. Jednocześnie oczywistym jest, że salonik kosmetyczny, szkoła językowa czy punkt ksero powinny być umieszczone w korzystnym miejscu, łatwym do znalezienia przez klientów, dostępnym i zapewniającym odpowiednią prezencję. Lokal ma bezpośredni związek z późniejszymi możliwościami dystrybucji i odpowiednim dotarciem do klientów. Warto do jego znalezienia przykładać odpowiednią rolę. Lokal może wymagać remontu, co również należy uwzględnić podczas poszukiwań i planowania budżetów. Decyzja lokalowa, tak jak wiele innych, wiąże się bezpośrednio z rodzajem Klienta, do którego chcesz dotrzeć – wybierając lokalizację warto pamiętać również o tym – jeśli kierujesz swoją ofertę do młodzieży, to rozejrzyj się za punktem w pobliżu szkoły, klubu, dyskoteki; a na sklep z artykułami dla dzieci i niemowląt poszukaj lokalu w pobliżu szpitala położniczego, albo po prostu przedszkola, żłobka, czy przychodni. Wydawałoby się, że znalezienie korzystnej lokalizacji nie stanowi większego problemu, jeśli tylko koszty wynajmu są atrakcyjne – nic bardziej błędnego – niewłaściwa decyzja podjęta na tym etapie pogrążyła już niejedną firmę.
- Ograniczenia i wymagania prawne – czyli wszelkiego rodzaju licencje i pozwolenia, a także zgody odpowiednich urzędów. Należy liczyć się z tym, że niektóre rodzaje działalności wymagają uzyskania lub po prostu wykupienia licencji. Najprostszym przykładem jest oczywiście sklep monopolowy, lub spożywczy z alkoholami w asortymencie (warto przekalkulować koszty licencji i określić czy działalność jest potencjalnie w stanie wygenerować wystarczający obrót – nie zawsze opłaca się wprowadzać ten element do asortymentu). Sprawy licencji i pozwoleń to prawdziwy temat rzeka i z calą pewnoscią poruszymy go ponownie.
- Przeszkolenie lub umowa franchisingowa – zawsze istnieje możliwość skorzystania z wiedzy i doświadczenia tych, którzy na rynku funkcjonują już długo i mogą podzielić się tzw. „know how”. Niestety, umowa franchisingu wymaga najczęściej znacznych nakładów finansowych. Wiele zagranicznych i coraz więcej krajowych marek proponuje ten rodzaj współpracy. Jeśli na własną działalność chcesz przeznaczyć konkretne kwoty, możesz poszukać propozycji podpisania franszyzy. Niektórzy dostawcy, których poprzez swoją działalność będziesz poniekąd reprezentował, zapewniają, a często w zasadzie wymagają przeszkolenia dotyczącego oferty, nowości, oraz sposobów użytkowania lub sprzedaży produktów, prowadzą również systematyczne szkolenia podnoszące kwalifikacje w trakcie współpracy. Jest to rozwiązanie z całą pewnością atrakcyjne, więc warto wziąć je pod uwagę podczas podejmowania decyzji o własnej firmie.
- Finanse – potrzebne na każdym etapie, lecz oczywiście najbardziej konieczne i kłopotliwe na początku. Zorganizowanie funduszy jest warunkiem koniecznym, a źródeł finansowania należy szukać w wielu miejscach. Ze względu na rozległość oraz istotę tej kwestii, poświęcimy jej jeden z kolejnych artykułów.
- Asortyment – przekonanie Klientów do swojej oferty od samego początku jest niezwykle istotne. Zdobyte zaufanie z całą pewnością zaprocentuje w przyszłości, ale raz utracone jest nie do odbudowania! A skonstruowanie oferty wymaga poważnego zastanowienia. Określ do kogo zamierzasz kierować swoją propozycję i czym chcesz przyciągnąć Klientów – ceną, jakością, wyjątkową obsługą, dodatkowymi elementami/atrakcjami? No i kwestia równie zasadnicza – czy oferowany asortyment produktów lub usług ma być szeroki, czy głęboki? Co to oznacza w praktyce? Czy planujesz sprzedawać wiele rodzajów produktów, np. przeróżne alkohole, ale nie zagłębiać się w ich konkretne rodzaje – tzn. po trochu: wina, piwa, wódki, koniaki, itd.? Czy też skupisz się na wielu rodzajach tylko win, od rzadkich i drogich egzemplarzy, po te najbardziej popularne, powszechnie kupowane przez laików – co oznacza, że asortyment będzie wąski, ale głęboki? Takie decyzje często podejmowane są dość spontanicznie i bez gruntownego zastanowienia – uwierz mi, tak być nie powinno! Sposób analizowania może przebiegać w różny sposób – możesz, mając już upatrzone miejsce (np. swojego zamieszkania) dopasować asortyment do oczekiwań okolicznych mieszkańców; możesz też (dokładnie odwrotnie) - stwierdzić jednoznacznie co i komu zaoferujesz i rozpocząć poszukiwania lokalu odpowiedniego pod tym kątem.
- Działania marketingowe- wszystkie powyższe elementy doprowadzą do finału w postaci działań marketingowych. Tej kwestii również poświęcimy osobny artykuł, ponieważ wymaga poruszenia niuansów, decydujących o sukcesie. Jedno, co warto podkreślać – nie najważniejsze jest co się robi, ale jak to się robi – zakres działań marketingowych jest dość jasno określony, sukces ukrywa się w szczegółach i sposobie przekazania informacji potencjalnemu Klientowi.
Drogi Przedsiębiorco – im więcej kwestii przemyślisz na początku swojej biznesowej drogi, tym łatwiej będzie Ci odnieść wielki, rynkowy sukces! Pamiętaj o tym i zwracaj uwagę na szczegóły!

Brak komentarzy: