poniedziałek, 5 stycznia 2009

Czy istnieje jeszcze etyka biznesu?!

Co etyka oznacza w praktyce dla polskich przedsiębiorców? Czy tak naprawdę postępowanie etyczne jest pożądane? Zdecydowanie znaleźć można przypadki potwierdzające założenie, że jest. I dzięki za to! Niestety coraz częściej przekonuję się, że dla wielu z nas – nie ma to najmniejszego znaczenia!!! Polska rzeczywiście długo pozostawała w zdecydowanym ogonie państw, w których funkcjonuje wolna przedsiębiorczość. Czy takie wytłumaczenie wystarczy jednak do tego, aby usprawiedliwiać nieuczciwość i pospolicie mówiąc kombinatorstwo?
Z przerażeniem słucham wypowiedzi przedsiębiorców – w jaki to wyrafinowany sposób, wykorzystali zaufanie innego biznesmena i dzięki temu skorzystali… Powstają niestworzone historie, na podstawie których można by pisać książki…. Tylko kto miałby je czytać?... Przemawia przeze mnie absolutne oburzenie. Jestem zbulwersowana nieustannymi próbami wykorzystywania firm przez inne firmy, odwlekaniem płatności, wyszukiwaniem luk i możliwości dokonania oszustwa! Gdyby wszystkie te wysiłki zostały skierowane bezpośrednio na rzetelną współpracę i osiągnięcie sukcesu przez wszystkie zaangażowane w biznes strony, efekty byłyby rewelacyjne! Dlaczego etyka w biznesie i samym marketingu nie jest modna?! Tak naprawdę nie jest przecież nawet trudniejsza w realizacji! To nie droga do świętości, pełna kolców i poświęceń – to po prostu uczciwe podejście do biznesu i umiejętność prowadzenia firmy. No właśnie – prawdopodobnie w tym tkwi problem. Z powodu braku tradycji biznesowych (podobnie jak politycznych) w naszym kraju – wielu idzie za głosem sloganu „Polak potrafi”, zamiast wdrażać rzeczywiste, rzetelne zasady biznesowe. Brak umiejętności, czy jedynie pretekst i przykrywka?! … Jakie są Wasze odczucia na ten temat?

Brak komentarzy: