sobota, 24 stycznia 2009

Jak wykorzystać barter w małej firmie i gdzie szukać okazji i informacji na temat takiej współpracy?

Barter to rodzaj transakcji korzystny z założenia dla stron w niej uczestniczących. Działanie firmy wymaga licznych kosztów, które można zredukować stosując współpracę barterową. Generalna zasada jest bardzo prosta: każda ze stron oddaje to, co wykonuje i co potrafi najlepiej. Świadomie użyłam określenia „każda”, ponieważ istnieje rozbudowana forma barteru – wielostronny – gdy w wymianie uczestniczy wiele firm. Istnieją systemy ułatwiające dokonywanie transakcji i zawieranie umów. Przedsiębiorstwa zgłoszone do programów otrzymują pomoc w postaci koordynacji i organizacji sprawnego przebiegu współpracy.
Barter to inaczej biznesowa forma symbiozy. I może trudno porównywać przedsiębiorstwa do zwierząt (chociaż patrząc na niektóre sytuacje aż trudno uniknąć odwołań do dżungli), ale barter to symbioza, korzystna i naturalna dla wszystkich. Jeśli do wymiany oddajemy swój produkt lub usługę, oferujemy go w cennie cennikowej, ale oczywiście koszt wytworzenia jest niższy. W zamian otrzymujemy potrzebne naszej firmie narzędzia nie wykładając na nie gotówki, czyli nie obciążając płynności finansowej. Korzyści wynikające ze stosowania barteru są naprawdę ogromne. W przypadku wykorzystania systemów wielostronnych nie ma konieczności bezpośredniego znalezienia chętnego do wymiany, oferującego dokładnie oczekiwany przez nas produkt – po prostu swoją ofertę dołącza się do systemu, a firma koordynująca wyszukuje transakcje łańcuchowe, dzięki którym jednocześnie oferujemy i wykorzystujemy oferty innych, podczas gdy z naszych produktów korzysta ktoś trzeci, również znajdujący miejsce we wspomnianym łańcuchu. Zastosowanie takich działań stwarza także doskonałe możliwości na zareklamowanie swojej firmy (uczestnicy systemu korzystają w pierwszej kolejności wzajemnie ze swoich usług).
Odpowiadając na Pana pytanie – trudno sobie wyobrazić bardziej korzystny rodzaj transakcji bezgotówkowej niż barter, a jego wykorzystanie jest naprawdę bardzo proste i powinno znaleźć miejsce w codziennym prowadzeniu Pana przedsiębiorstwa. Jeśli chciałby Pan zastosować barter warto rozpocząć od najbliższego otoczenia i nawiązać współpracę z firmami, których usług lub produktów po prostu Pan na bieżąco potrzebuje. Barterem można objąć zarówno naprawę samochodów, czy usługi fryzjerskie z jednej, jak i doradztwo marketingowe (bardzo chętnie korzystam z tej formy rozliczeń), czy prowadzenie księgowości lub dostawę materiałów biurowych z drugiej. Warto sporządzić sobie listę potrzeb oraz możliwości ofertowania ze swojej strony, a następnie uzupełnić ją o potencjalnych chętnych do nawiązania współpracy. Należy pamiętać, że umowa barterowa zawsze zawiera identyczną kwotę dla obydwu stron w niej uczestniczących – na tym polega jej istota. Rozejrzenie się w najbliższym otoczeniu z pewnością zaowocuje przynajmniej kilkoma możliwościami na początek. A jeśli będzie to dla Pana współpraca w pełni satysfakcjonująca, warto pomyśleć o dołączeniu do wspominanych powyżej systemów barteru wielostronnego – które można znaleźć w Internecie (oczywiście po uprzednim dokładnym zapoznaniu się z regulaminem i sprawdzeniu prowadzących system).
Jedyny problem jaki zauważyłam w kontekście barteru to brak świadomości wśród przedsiębiorców i realnej oceny ogromnych szans, jakie ze sobą niesie. W związku z tym jest niekiedy stosowany z przymrużeniem oka, a należności nie są terminowo realizowane (odłożona na koniec sterty zleceń). To bardzo smutne i z symbiozy robi się nam polowanie (na naiwniaka…), więc warto się zabezpieczyć, podpisując precyzyjną umowę, oraz uświadamiając dokładnie drugą stronę co do warunków, okoliczności i konsekwencji.
Barter to przyszłość, oszczędności i szybkość działania – tak ważne w prowadzeniu firmy. Po co wykładać gotówkę na elementy, które możemy otrzymać dzięki współpracy barterowej? …

Brak komentarzy: