czwartek, 20 marca 2008

Promocja cenowa – czy zawsze warto oferować ją Klientom?

Obniżenie ceny to zdecydowanie najprostszy i pierwszy przychodzący do głowy pomysł na przeprowadzenie akcji promocyjnej. Czy jednak naprawdę najskuteczniejszy? Dlaczego nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty?
Po pierwsze – nie stosuj obniżki ceny na usługę lub produkt, który jest zupełnie nowy! Twój potencjalny klient nie zna jego ceny – ponieważ nie zna jeszcze produktu. Nie wie ile powinien zapłacić, więc obniżka nie jest przez niego odpowiednio odczuwalna („widocznie tyle kosztuje naprawdę, a cała akcja to oszustwo”). Co więcej - start z zanizoną ceną grozi trudnościami w jej późniejszym podniesieniu! Zaczynaj z oczekiwaną i ustaloną ceną, stosuj inne formy promocji (których do wyboru jest prawdziwe mnóstwo).
Po drugie – dowiedz się jakie są prawdziwe przyczyny dla których Twoi klienci korzystają z Twoich usług. Nie zawsze cena jest czynnikiem decydującym. Pamiętaj, że w marketingu jest kilka elementów, które należy poznać, aby dobrze ocenić potrzeby klienta. Być może Twój klient jest gotowy zapłacić więcej za znany standard, a jednocześnie obniżka nie przyciągnie nowych odbiorców? (tak jest np. w przypadku usług uważanych za luksusowe – nagła obniżka może stworzyć wrażenie, że obniżono ich jakość). Zapytaj swoich klientów, może poproś ich o wypełnienie krótkiej ankiety? Postaraj się jak najlepiej ich zrozumieć – wyniki takiego badania bywają naprawdę zaskakujące…
Po trzecie – dokładnie przeanalizuj efekty poprzednich akcji obniżkowych (jeśli takowe podejmowałeś). Niezwykle ważna jest weryfikacja dotychczasowych działań. Wielu naszych klientów prowadzi systematycznie analizę skuteczności różnych działań, pyta o zdanie klientów, obserwuje konkurencję i to daje wyniki!
Marketing stwarza bardzo wiele możliwości. Wykorzystuj je! Nie ograniczaj się tylko do promocji cenowych, które niestety często, niepoparte innymi działaniami, pozostawiają mniej zysku, nie zwiększając ani Twojej satysfakcji, ani zadowolenia Twoich klientów!

Brak komentarzy: