środa, 4 marca 2009

Jak skutecznie mobilizować pracowników małej firmy zwłaszcza w dobie kryzysu? Jak zwiększać ich wydajność i zaangażowanie?

Pracownik w ogromnej mierze stanowi o sukcesie firmy – i to stwierdzenie jest oczywiste. Jeśli nie pracujecie Państwo w pojedynkę, to naturalnie nie obsługujecie osobiście każdego klienta i nie wysyłacie każdej partii towaru, itd. Podejście do zadań i kompetencje zatrudnionych w firmie osób decydują o powodzeniu bądź jego braku. Kryzys powoduje napływ na rynek profesjonalnej kadry, która utraciła zatrudnienie. Zjawisko to potęguje nastawienie i kusi pracodawców do różnych form wyzysku i oszczędności na pracownikach. Swoisty szantaż emocjonalny powoduje, że ludzie pracują za mniejsze wynagrodzenia, czy w trudniejszych warunkach. Zdecydowanie nie jest to jednak prawdziwa droga do sukcesu. Pracownik wykorzystany i „zaszczuty” nigdy nie będzie tak wydajny, jak mógłby być. Polityka terroru jest skuteczna jedynie na krótką metę. Mała firma ma ogromną przewagę nad kolosami, polegająca na tym, że w dość łatwy sposób jest w stanie stworzyć warunki idealne do pracy i rozwoju, poparte wręcz rodzinną atmosferą. W małej firmie nie ma potrzeby ciągnięcia pracowników za włosy na przymusową Wigilię czy wyjazd integracyjny. Pewne układy międzyludzkie tworzą się same i są dzięki temu trwalsze i bardziej naturalne. Jeśli stworzymy pracownikom możliwość rozwoju i godne warunki zatrudnienia, będą pracowali wydajniej, a w wykonywane obowiązki włożą więcej zaangażowania. Jeśli do tego przepisu dołożymy szczyptę pikanterii w postaci jasnego systemu motywacyjnego – sukces będzie smakował wytworniej. Każdy lubi odrobinę rywalizacji, ale również każdy lubi mieć szansę uzyskania i osiągnięcia więcej. Opracowanie interesującego programu motywacyjnego spowoduje, że Państwa pracownicy będą wykazywali się inicjatywą i podejmą walkę o poprawę swojej sytuacji, a także notowań w wewnętrznym „mini rankingu” firmy. Kryzys wymusza większą kreatywność, umiejętność poszukiwania i dostrzegania okazji, wyższą jakość. Chcąc bezpiecznie przetrwać ten trudniejszy okres, trzeba dać od siebie więcej, niż normalnie. Pracownik odpowiednio zachęcony, widzący realną szansę na zwiększenie swoich dochodów, będzie walczył zacieklej i wytrwalej; a to oznacza skuteczniejsze działanie na korzyść firmy. Państwa zwiększony przychód z pewnością zrekompensuje koszty, związane z motywacją pracowników. A motywacja może być różna: premia, nagroda rzeczowa, a może karnet do zaprzyjaźnionej siłowni lub SPA? Wszystko zależy od uwarunkowań Państwa firmy, oraz rzeczywistych oczekiwań pracowników. Zdecydowanie jednak pamiętać należy, że cele stawiane zatrudnionym i wyznaczające dostępność nagrody muszą być realne i precyzyjnie określone, a nagroda musi być rzeczywiście atrakcyjna. Nie oszukujmy się – mało skuteczny będzie kalendarz wręczony po miesiącu intensywnych wysiłków. Pracownicy muszą od początku wiedzieć dokładnie o co walczą (oczywiście pochwała przy okazji, która nic nie kosztuje jest narzędziem doskonałym). I co jest również bardzo ważne – rozważcie Państwo, zwłaszcza w trudniejszej sytuacji rynkowej, szkolenie pracowników w zakresie obowiązków, które wykonują. Pomóżcie im zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do jak najlepszego wykonywania swojej pracy. Poczują się docenieni i zauważą szansę na rozwój, jaką otrzymują od firmy. Będzie im łatwiej sprostać codziennym obowiązkom, a dzięki temu Państwa korzyść będzie oczywista – firma działająca lepiej i wydajniej. Na rynku znajdziecie Państwo wiele ciekawych propozycji szkoleń, często bardzo atrakcyjnych cenowo, lub zupełnie bezpłatnych – dzięki dotacjom UE. Mała firma musi wykorzystać szanse jakie przynosi kryzys – brzmi dziwnie? Z pewnością dziwne nie jest. Kryzys stwarza wiele okazji i trzeba umieć je zauważyć, ale również z nich skorzystać, a do tego potrzebna jest już wymierna pomoc i zaangażowanie pracowników. Jeśli więc chcecie Państwo zwiększać swoje dochody i skutecznie walczyć na rynku, zadbajcie o swój oręż – zardzewiały i zaniedbany na niewiele się przyda. No i wreszcie interesująca propozycja dla Waszych ludzi jest poza tym doskonałym narzędziem weryfikacji jakości poszczególnych zatrudnionych. Ci, którzy nie podejmą wyzwania być może nie nadają się by z Państwem pracować i warto zamienić ich na osoby z motywacją, pomysłem i zapałem – danie szansy wykazania się w walce dostarcza narzędzi do rzetelnej weryfikacji umiejętności i zaangażowania zespołu.

Brak komentarzy: