czwartek, 12 marca 2009

Jak się wyróżniać na tle konkurencji?

Tak jak każdy człowiek jest inny, tak każda prowadzona przez niego działalność również posiada znamiona indywidualności. Już samo podjęcie, niełatwej przecież decyzji o założeniu własnego biznesu naznaczone jest cechami przedsiębiorcy. Jaka działalność, gdzie zlokalizowana, jak urządzony lokal, jaki asortyment, ale również np. podejście do ludzi i plany rozwoju – wszystkie detale stanowią o charakterze konkretnej firmy. To jednak z pewnością nie wystarczy do budowy tego, co w dużej mierze decyduje zarówno o pierwotnym powodzeniu, jak i o długotrwałej, mocnej pozycji firmy na rynku. Jeśli jednak pozostaniemy przy prowadzeniu działalności „takiej jak wszystkie inne”, zagubieni i ukryci wśród konkurencji, to o prawdziwy sukces będzie trudno. Słowem, które stanowi swoisty klucz, a wręcz wytrych, jest WYRÓŻNIK. Każde przedsiębiorstwo powinno znaleźć element, który w oczach klientów stanowić będzie wyjątkową, charakterystyczną cechę na tyle ważną, by zadecydowała o wyborze jego oferty spośród wielu innych. Należy zawsze pamiętać, że walka o klienta bazuje na percepcji – a nie na samych produktach. To, jak jesteśmy postrzegani, jak namalował się obraz firmy w świadomości klientów, zależy od tego, co stanowi o naszej wyjątkowości. Czy jest to kolejny, kiczowaty obrazek, identyczny jak wszystkie inne, pospolite i nijakie, czy odważne dzieło, może dalekie od ideału, ale charakterystyczne, barwne i odważne? Dobrze dobrany i skutecznie wyeksponowany wyróżnik jest w stanie wymiernie ułatwić wszelkie inne działania budowania wizerunku przedsiębiorstwa, będąc doskonałym narzędziem w rękach zdolnego malarza-właściciela. Prawdą jest fakt, że aby wygrać na rynku należy znaleźć taka dziedzinę (jak dziedzinę sztuki), w której będzie się pierwszym i najlepszym. Jeśli takiej dziedziny nie ma, to należy ją wymyślić! Jeśli w Państwa firmie serwuje się np. najlepszą kawę w okolicy, a klimat jest przyjemny i niepowtarzalny, to podkreślcie to – nastrojem, konstrukcją menu, stonowanymi i ciepłymi strojami obsługi, itd. A może Państwa hamburgery mają niespotykane dodatki i niepodrabialny smak? Bezprzewodowy Internet dla tych, którzy chcą szybko zjeść, nie odrywając się całkowicie od pracy? Muzyczne upodobania Właścicieli, podkreślone w każdym szczególe? Pomysły można mnożyć w nieskończoność. Najważniejsze jest, aby odpowiadały prawdzie, a nie były tworzone na siłę. Swoim Klientom powtarzam niezmiennie: nie bądźcie firmą „najlepszą”, bądźcie firmą „JAKĄŚ”! Wyróżniajcie się i odciskajcie swoje piętno na odbiorcach i rynku. Bądźcie charakterystyczni i zauważalni.
To, o czym nie można zapomnieć – aby wyróżnik był rzeczywiście skuteczny, musi być dostosowany również do segmentu docelowego klientów, do których chcecie Państwo dotrzeć. Musi być wiarygodny. Do każdej grupy należy trafiać w odmienny sposób i nie ma jednego, uniwersalnego przekazu. Trudno przecież wyobrazić sobie budowanie klimatu słodkiego lenistwa i powolnej konsumpcji w barze, do którego zaglądają głównie pracownicy pobliskich biur i studenci podczas przerwy w swoich zajęciach; czy też muzyki poważnej, koronek i motywu różanego w miejscu, gdzie na najlepsze jedzenie w mieście przyjeżdżają okoliczni motocykliści… Jeśli jako właściciele macie swoje pasje – wyraźcie je i otwierajcie się na tych klientów, którzy je podzielają. Bądźcie zapamiętywalni i ciekawi; bądźcie „jacyś”.
Nie sposób przecenić roli wyróżnika. Sprawdza się dosłownie w każdej sytuacji. Zwłaszcza, gdy firma funkcjonuje w bezpośrednim otoczeniu konkurencji - jeśli obok Państwa baru działa kilka innych, wszystkie z podobnym asortymentem, wystrojem, a nawet obsługą – nie jest wcale tak źle, jakby wydawać by się mogło. Znajdźcie swój wyróżnik i podkreślcie go każdym detalem – może po prostu zupełnie odmienną kolorystyką, która na pierwszy rzut oka, zwróci uwagę potencjalnych chętnych? No bo czyż nie byłoby pięknym widokiem np. zielony, soczysty bar wegetariański pośród dziesięciu identycznych, czerwonych?

Brak komentarzy: