niedziela, 1 lutego 2009

Dlaczego nazwa firmy jest tak ważna?

Nazwiska się nie wybiera – chyba, że co sprytniejsze Panie wiedzą jak znaleźć męża o „odpowiednim nazwisku”, które jednak częściej oznacza zasobność portfela i wpływy, niż samo brzmienie… Generalnie jednak się go nie wybiera, natomiast nazwę firmy jak najbardziej. Można, a tak naprawdę trzeba dołożyć wszelkich starań aby nazwa była oryginalna i zapamiętywana i wbrew pozorom nie jest to najłatwiejsze zadanie. Właściwe rozpoczęcie działalności ma duże znaczenie w dalszym jej funkcjonowaniu. Nie bez powodu mawia się, że najważniejsze jest zawsze pierwsze wrażenie. Nie jest to zasada odnosząca się jedynie do kontaktów międzyludzkich. Przedsiębiorstwo również oceniane jest od pierwszej chwili - przez pryzmat pomysłu, oryginalności, jasności komunikatu. Odpowiednio dobrana nazwa jest w stanie ukierunkować potencjalnych klientów. Elegancki salon SPA, czy tani dyskont? Poprzez nazwę możemy rozpocząć naszą drogę w stronę pozycjonowania produktów i usług do oczekiwanych przez nas odbiorców. Należy oczywiście pamiętać, że nazwa nie jest biegaczem na krótkich dystansach-startującym w konkurencji indywidualnej i szybko dobiegającym do mety. Nazwa to typowy długodystansowiec gry zespołowej. Dobrze przygotowaną do działania firmę najlepiej zobrazować jako drużynę pływania synchronicznego, która pięknie współgra tworząc wspaniałe widowisko i zdobywając najwyższe noty. Zmiana na rynku, w tym sytuacja kryzysowa to jedynie kolejny układ choreograficzny. Nazwa jest jedną z zawodniczek, ale nie dzieckiem podającym ręczniki i naprawdę warto o tym pamiętać.
Warto zwracać szczególną uwagę na wspomnianą harmonię i współdziałanie. Najkorzystniej gdy podczas analizowania pomysłów na nazwę weźmiecie Państwo pod uwagę współgrające z nią przewodnie hasło promujące biznes. Wszystko powinno pasować zarówno do siebie, jak i do branży i charakterystyki klienta, do którego chcemy dotrzeć. Pozostając przy wcześniejszym porównaniu – nie sposób wyobrazić sobie że jedna z pływaczek ma kostium w zupełnie innym kolorze niż pozostałe – cały efekt i przyjemność oglądania widowiska przepadnie… Zachowanie harmonii nie jest łatwe, a ciekawy i nieszablonowy pomysł na nazwę powinien być poparty rzetelną i surową analizą: sytuacji, oczekiwań, klienteli, potrzeb, a także miejsca działania firmy i jej konkurencji. Jak zazwyczaj bywa i często do tego wracam – każdy z elementów identyfikujących przedsiębiorstwo warto przemyśleć i nadać mu właściwy ton. Ale co równie ważne: nazwa zarejestrowana w urzędzie podczas zgłaszania działalności gospodarczej nie musi być tożsama z nazwą funkcjonującą następnie na rynku; więc jeśli zarejestrowała już Pani firmę, sytuacja nie jest przesądzona i beznadziejna – na szyldzie Pani przedsiębiorstwa może się znaleźć logotyp z inną handlową marką-nazwą; najczęściej bardziej wyszukaną i chwytliwą.
Nazwa powinna zapadać w pamięć łatwo i trwale. Może nawiązywać bezpośrednio do asortymentu i klimatu panującego w sklepie, salonie, galerii, np. „Biżuteria autorska La-Li” (ręcznie wykonywana biżuteria w pojedynczych egzemplarzach), lub do nazwiska właściciela, jak w np. przypadku cukierniczych Rodzin z Wielkopolski „Cukiernia Gruszecki”, „Kandulski”. Oczywiście druga opcja przynosi korzyść w postaci budowania pozycji rodziny w hierarchii danego zawodu (w ten sposób postępują również często np. właściciele kancelarii prawniczych), ale proszę zwrócić uwagę, że nie są to nazwy konstruowane w urzędowy sposób: „Usługi transportowe, Jan Nowak”. Nazwa może również wynikać z wielu innych kluczy-zawsze jednak adekwatnych do planów rozwojowych i założeń przedsiębiorstwa, a nie z przypadku.
Na rozpoznawalność każdej nazwy pracuje się latami, a zwłaszcza w przypadku małych firm pracuje się długo, stopniowo i bardzo konsekwentnie. Firma to ludzie i to jest absolutnie oczywiste, lecz zarówno właściciel, jak i personel stanowią o jakości obsługi, oraz zdobywaniu zaufania klientów; natomiast nazwa powinna spełniać podstawową rolę wizerunkową i zawsze warto o tym pamiętać.

Brak komentarzy: